perjantai 3. toukokuuta 2013

Fotogrammi

Fotogrammeja tehtäessä on hyvä, että on jonkin verran suunnitellut etukäteen, minkälaisia fotogrammeja haluaa tehdä. Suunnittelu on tärkeää etenkin sen vuoksi, että tilat ovat rajalliset ja samassa tilassa on paljon ihmisiä. Vaikka varsinkin ensikertalaisella fotogrammien tekeminen on oikeastaan pelkkää kokeilua, on hyvä että on jonkinlainen visio miten toteuttaa käsitteet. Käsitteistä etenkin liikkeen toteuttaminen oli melko haastavaa, mutta onnistui lopulta ryhmätyön voimalla.

Fotogrammien tekeminen oppilaiden kanssa olisi haastavaa, mutta toisaalta palkitsevaa. Emme lähtisi toteuttamaan fotogrammia koko luokan kanssa (varsinkin jos koulussa ei ole oikeaa pimiötä), vaan mieluummin esimerkiksi valinnaisryhmän kanssa. Siinäkin tapauksessa olisi hyvä, jos ryhmä puolitettaisiin. Fotogrammien tekemisessä pitää muistaa, että vaikka kauniiden koruasetelmien tekeminen on kivaa, työskentelyssä tulee ehdottomasti olla jokin sisältö, esimerkiksi kuvamuuttujat. Toisaalta fotogrammi sopisi kouluun loistavasti, sillä siinä pääsee erilaiset lahjakkuudet esille kuin vaikkapa perinteisessä piirtämisessä ja maalaamisessa. Oppilaan ei tarvitse olla niin sanottu hyvä piirtäjä onnistuakseen fotogrammissa. Fotogrammeissa on mukana aina myös pienoinen jännitys ja epävarmuus tulevasta ja se tuo osaltaan myös mielenkiintoa tekemiseen. Uskoisimmekin, että fotogrammien tekeminen olisi erittäin kiinnostavaa lapsista, jo senkin takia, että se ei ole kovin tuttu työtapa.

Osa käyttämistämme materiaaleista


valmiit fotogrammit kuivumassa

Fotogrammisarja: Avaruusromua

Jännite (Anu&Satu)

Läpinäkyvyys (Anu&Satu)

 Struktuuri (Maija)

Tasapaino (Maija)

Välimatka (Maija)

 Rytmi (Anu&Satu)
 huom. fotogrammi oikeasti tummempi, skanneri vääristää kuvan kontrastia

Liike  (Anu&Satu)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti