perjantai 3. toukokuuta 2013

Median opettaminen


Miten koette median opettamisen tulevassa luokanopettajan työssä ja kuvataiteen opetuksessa?

Media on meille kuvataiteen opetuksessa hieman vieras osa-alue, sillä sitä ei oikeastaan ollenkaan käsitelty lainkaan kouluaikanamme kuvataiteen puolella. Media liittyi lähinnä äidinkielen mediakasvatukseen ja mediakriittisyyteen. Media tuli osaksi kuvataidetta aikaisintaan yläkoulun puolella tai vasta lukiossa. Esimerkiksi valokuvausta ei ollut alakoulussa ollenkaan, vaikka se sopisi hyvin sinne, sillä sen ikäiset lapset ottavat jo itse kuvia ja ovat siitä kiinnostuneita.

Mielestämme media kuuluu olennaisesti kuvataiteeseen, sillä se on osa lasten arkea ja antaa monipuolisuudellaan mahdollisuuksia onnistumisen kokemuksiin. Perinteisen piirtämisen ja maalaamisen sijasta mediassa hyödynnettävät tekniikat mahdollistavat oppilaan kuvallisen ajattelun esille tuomisen ja toisenlaisen ilmaisun. Median työkalut motivoivat todennäköisesti sellaisiakin oppilaita, jotka eivät ole muutoin kuvataiteesta kiinnostuneita.

Luokanopettajalla on työssään oiva mahdollisuus yhdistää kuvataiteen mediasisältöjä muiden aineiden kanssa. Etenkin mediassa äidinkieli ja kuvallinen ilmaisu kulkevat usein käsi kädessä. Luokanopettaja pystyy myös halutessaan järjestämään mediatyöskentelylle enemmän aikaa, joka on tarpeen esimerkiksi kuvankäsittelyä harjoitellessa.

Ongelmaksi luokanopettajalle saattaa muodostua luokkakoko. Median tekniikat vaativat yleensä teknisiä välineitä ja yksilöllistä ohjausta, mikä saattaa muodostua ongelmaksi isoissa oppilasryhmissä. Teknisiä välineitä (kameroita, pimiötiloja, kuvankäsittelyohjelmia) on kouluissa usein hyvin rajallisesti. Tämän ongelman voisi kuitenkin ratkaista rastityöskentelyllä, mutta silloin tehtävät ja tekniikat tulisi olla oppilaille niin selvät, että he kykenevät itsenäiseen työhön. Opettaja ei ehdi rastityöskentelyssä joka pajalle neuvomaan ja monet median osa-alueet vaativat opettajan neuvoja ja läsnäoloa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti